Wielką poetką była Wisława Szymborska. Niektórzy jednak nie muszą czytać jej poezji by to stwierdzić, inni zaś nie muszą jej czytać by stwierdzić coś zupełnie odwrotnego. Wystarczy posłuchać odpowiednich „ałtorytetów” co to poezję sobie przypominają tylko w wyjątkowych okolicznościach i odnieść się do ich politycznych zapatrywań.
Niechęć do Wisławy Szymborskiej to w dużej mierze czysto osobiste uprzedzenia ludzi, którzy mają jej za złe, że nie opowiadała się po „jedynej słusznej stronie”. Przecież wiadomo że nie chodzi tutaj o żadne wiersze na cześć Stalina i o jej PZPRowską przeszłość.
Krytykę da się bowiem słyszeć głównie od strony zwolenników PiSu, partii z ramienia której ex-członkowie PZPR zostawali ministrami, zaś były PRLowski prokurator skazujący demokratycznych opozycjonistów był wiceministrem sprawiedliwości w rządzie Jarosława Kaczyńskiego.
Szymborska NAWET jeśli za młodu była stalinistką poglądy zmieniła. Bolesławowi Piesze wolno było nawrócić się z aborcjonisty w zagorzałego jej przeciwnika, a pani Wisława nie mogła wyrosnąć z uwielbienia dla Stalina i należy jej to teraz wypominać? (nawiasem mówiąc jej wiersze w tej materii zawierają sporą dozę ironii i nie można ich traktować śmiertelnie poważnie).
Wisława Szymborska będzie miała świecki pogrzeb. Tragedia! W katolickim kraju, gdzie nawet lewak Jerzy Szmajdziński został pochowany po katolicku (vide zarzut Łukasza Warzechy). Nie czas i miejsce by prowadzić rozważania na ile Polska jest krajem autentycznie katolickim, a na ile jest to wyolbrzymiane. Polacy, co pokazują różnego rodzaju badania, średnio orientują się w wierze którą wyznają i swego czasu napisał o tym Newsweek (ponad 30% nie zna żadnego z 10 przykazań dekalogu, zaś tylko 20% zna całą dziesiątkę). Z pewnością jednak warto dodać, że jak chowano w ten sam sposób świetnego kardiochirurga Zbigniewa Religę (ministra w rządzie PiSu) jakoś głosów oburzenia nie było. Bo Religa to "swojak".
Jak więc widzimy wszystko zależy od politycznego położenia. I szkoda tylko że ucierpiała na tym sama poezja pani Wisławy.
Polityka zamiast wierszy Szymborskiej
-
"Niektórzy jednak nie muszą czytać jej poezji by to stwierdzić, inni zaś nie muszą jej czytać by stwierdzić coś zupełnie ..."
-
@greg123
oczywiście. Pod warunkiem że czytali jej wiersze.
-
Zamiast wierszy Szymborskiej
można poczytać wiersze innych poetów. Marną była poetką... A "poetyka wyrasta z etyki jak winnice z czerwonej ziemi".(R. Brandstaetter)
-
@Alex_Disease
Przeczytałem znaczek pocztowy Jest WIELKI!
Co do polityki Sama się w nią wpędziła
Kazał jej kto?
-
do @Alex_Disease - "oczywiście. Pod warunkiem że czytali jej wiersze."
to świetnie,
teraz tylko kontrolne pytanie: Czy jak ktoś nie czytał, może chwalić autorkę?
-
@321
zawsze można poczytać wiersze innych poetów. Większość ludzi jednak poezją się nie interesuje ale Szymborskiej i tak część nie lubi bo...no właśnie o tym jest ta notka.
-
źródło
Czytam:
"(nawiasem mówiąc jej wiersze w tej materii zawierają sporą dozę ironii i nie można ich traktować śmiertelnie poważnie"
To własne odkrycie, czy na jakąś pracę się pan powoła?
-
Niech temat sam wygaśnie
Chyba nie warto dalej poruszać tego tematu, wystarczy że Warzecha doznał właśnie flash-backu i wyciagnął wszystkie odgrzewane salonowe kotlety, dorzucając własny nieświeży klopsik w postaci urażonej pretensji o "pogrzeb świecki". Swoją drogą, w jego przypadku trudno mówić o degrengoladzie, ale rany, co za poziom...
-
@Alex_Disease
W PZPR było ok. 3 mln członków, w tym ok. 100 tys. stanowiło tzw. aktyw partyjny (sekretarze i działacze różnych szczebli).
Jaki procent z nich może Pan wskazać w PiS, jaki w PO, jaki w SLD, jaki w PSL, jaki u Palikota, a jaki w innych partiach?
Pozdrawiam
-
@greg123
może ale oznacza to jedynie że bierze za pewnik to co mówią niektóre autorytety. Dla mnie takie zachowanie jest niepoważne.
-
@rekontra
moje czysto subiektywne odczucie choć rozumiem że ktoś może uważać inaczej to nie jest najważniejsze w tej notce.
-
alex_disease
nie rozumiem czynienia komuś zarzutu, z faktu bycia członkiem Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej
kupa porządnych ludzi była w partii
pani Bochniarz, prof Belka, prof Balcerowicz... trzy przykłady z b-rzegu
-
@jaraczarek
ciężko powiedzieć. Tworzyła w ciężkich czasach. Czasy stalinowskie to były podłe czasy mimo że mieliśmy pokój. Gdyby ktoś w latach 70 czy 80 pisał cokolwiek na część Stalina uznałbym go za durnia albo wariata.
-
@nieszkodliwy
nie wiem bo się tym nie zajmuję i nie spędza mi to snu z powiek. To że ktoś był w PZPR nie oznacza że trzeba go od razu przekreślać. I to nie jest mój zarzut w stosunku do PiS. Mój zarzut jest taki, że to czysta hipokryzja krzyczeć później gdzie stało ZOMO.
pozdrawiam
-
@Alex_Disease
Materiał badawczy i porównawczy
Bayer Full grupa ludzi z wręcz niesłychanym talentem muzycznym posiadająca i przedstawiająca w swym repertuarze niesłychanie ambitną ciekawą i subtelnie wyrafinowaną muzykę
To teraz słuchaj wszystkiego Bayer ... zanim swe subiekcje przedstawisz
-
@krankbrader
to nie jest zarzut. Zarzutem jest hipokryzja jednego ze środowisk politycznych.
-
@ Autor
"a pani Wisława nie mogła wyrosnąć z uwielbienia dla Stalina i należy jej to teraz wypominać? (nawiasem mówiąc jej wiersze w tej materii zawierają sporą dozę ironii i nie można ich traktować śmiertelnie poważnie).
-----
Hahahaha ! Dobre !
Czy można poznać te ironiczne fragmenty stalinowskich wierszy Szymborskiej ?
Ironia w stosunku do PRL, Stalina i Lenina ? Szanowny Autorze, przekroczyłeś sam siebie w... autoironii.
-
@nieszkodliwy
"W PZPR było ok. 3 mln członków, w tym ok. 100 tys. stanowiło tzw. aktyw partyjny (sekretarze i działacze różnych szczebli)."
- lecz nie każdy podp... i z takim talentem się zbłaźnił
-
Poezja nie cierpi, poezja wzrusza, bawi .....
Piszesz; poglądy zmieniła. Jakie to ma znacznie, że je zmieniła, wcale nie musiała. Znasz może jakiegoś stalinistę, który by dziś dalej głosił jego ideologię? Wszyscy zaangażowani na bazie i po linii zrobili to na dany sygnał przez swoje Komitety Centralne. Większości obywateli to nie dotyczyło, bo oni swoje wiedzieli od zawsze. Wielu z nich nie będąc jednak poetami tworzyło na płotach i szaletach niejednokrotnie płacili za to własnym życiem, zdrowiem więzieniem.
Gdy czytać jej wiersze dziś, to ironiczne są i to bardzo.
-
polecam
http://www.blogpress.pl/node/11477
-
@Alex_Disease
Teraz rozumiem. Jak ktoś był w PZPR, a później związał się z PiS, to jest be, a jak był w PZPR i później nie był związany z PiS, to jest cacy.
A który z działaczy PiS działał w ZOMO, bo nie zajarzyłem?
Też pozdrawiam
-
@Alex_Disease
Rozumiem wszystko i owszem biorę to pod uwagę
Więc dajmy święty spokój zmarłej i nie róbmy z niej ikony,
gdyż z wielu powodów nią nie jest Tak samo jak Nobel nie jest wymierną oceną co skutkiem pewnej koniunktury
-
to tez jest dobre
http://www.naszawitryna.pl/jedwabne_782.html
-
o wydarzeniach w Pałacu Zimowym:
"Gdy się wdarli na te schody marmurowe,
kołowały światła złoceń jak w lichtarzach,
dygotały ściany płowe, stropy płowe
i warczało echo kroków w korytarzach.
Stary świecie oto przyszła noc zapłaty.
Gdzie się kryjesz przed wyklętym, który powstał
(...)
Więc zapadaj się jak w topiel w głąb zwierciadła
jazdo moru, jazdo głodu, pańska jazdo
z każdą chwilą podobniejsza do widziadła
Kawalerio kapitału, na dno, na dno".
-
@jaraczarek
Bayer Full to zawodowi muzycy potrafiący grać lepiej niż niejeden nieobciachowy zespół więc radzę tak nie ironizować.A że grali kaszaniastą muzykę dla mas....cóż to zupełnie inna bajka. Wielu z tych discopolowych muzyków śmigało na gitarkach lepiej niż niejeden rockman. Tyle że grali kicz dla mas. Znam kilku takich osobiście. Kiedy ja byłem w metalowej kapeli oni zdobywali uznanie wśród młodych kobiet i pieniądze.
-
"dobrodziejstwo" rewolucji
"Nie znam mowy ludu Turkmenii
myślę tylko, że słowo Październik
znaczy tyle co woda źródlana
pragnącemu z miłością podana".
-
partia
"Partia. Należeć do niej.
Z nią działać. Z nią marzyć. Z nią w planach nieulękłych.
Z nią w trosce bezsennej. Wierz mi to najpiękniejsze
co się może zdarzyć".
-
@berecik
chętnie bym widział tych zagorzałych przeciwników komunizmu w tamtej epoce. Jakby starali się zaistnieć. Kaczyńscy umieszczali w swoich pracach dyplomowych cytaty z najgorszych komuchów ale ponoć wtedy czyli w latach 70 tak trzeba było. Zaś Szymborska pisała te wiersze w czasach stalinizmu. Ciekaw jestem kogo wtedy cytowaliby Kaczyńscy.
-
@nieszkodliwy
nie chodzi o to. ZOMO to jest taki symbol tamtego systemu. Kaczyński coś bełkotał o dekomunizacji prawda? Jaką dekomunizację on chciał z Jasińskim robić?!
pozdrawiam
-
Pokaż tych krytyków
..."Krytykę da się bowiem słyszeć głównie od strony zwolenników PiSu, partii z ramienia której ex-członkowie PZPR zostawali ministrami, zaś były PRLowski prokurator skazujący demokratycznych opozycjonistów był wiceministrem sprawiedliwości w rządzie Jarosława Kaczyńskiego."...
-------------------------------------------------------------------
Proszę o podanie przykladów i faktów a jak nie to o odszczekanie tego co napisałeś.Ja mogę zacytować jednego polityka PiS wtej sprawie Janusza Wojciechowskiego:
-------------------------------------------------------------------
„4. Tego się nie robi kotu... Tak jak czlowiekowi, kotu też nie robi się niczego złego. Taki straszny mróz, otwórzmy zziębniętemu chociaż okno od piwnicy. I nie drwijmy ze straszej pani, która zanosi do piwnicy miskę.
Jeśli chociaż to pozostanie w nas z Szymborskiej, to i tak wiele.”
http://januszwojciechowski.blog.onet.pl/Tyle-wiemy-o-sobie-ile-nas-spr,2,ID451128687,n
-
@ Autor
>> "nawiasem mówiąc jej wiersze w tej materii zawierają sporą dozę ironii i nie można ich traktować śmiertelnie poważnie"
Doprawdy? Przecież batiuszka Stalin błyszczał humorem najwyższej próby. Przypomnieć?
Churchill mówi: "uwielbiam dowcipy na mój temat. Mam na to nawet specjalny notes. Na co Stalin: ja także. Mam na to nawet specjalny łagier."
Wracając. Gorliwy podpis Szymborskiej pod listem skutkujacym stalinowskimi wyrokami śmierci też był złożony ze sporą dozą ironii?
-
@autor
"Szymborska NAWET jeśli za młodu była stalinistką poglądy zmieniła."
Chyba jej wiersze z tamtego okresu mówią same za siebie. Podpisanie Rezolucji Związku Literatów Polskich w 1953 też. A jeśli zmieniła, ma Pan na to jakiś dowód? Przeprosiny, tłumaczenia? Przestała być stalinistką w 1953, 1966, 1968, czy 1975 (kiedy pierwszy raz podpisała list nie będący wyrazem wierności władzy ludowej? Na poezji się nie znam, ale mam powody sądzić, że Szymborska była w najlepszym wypadku szczerą komunistką, a jeśli coś w niej się zmieniło to ew. to, że przeszła z rytu stalinowskiego, na "trockistowski", albo inny, bardziej oświecony.
-
warto tez przeczytac to
http://blogmedia24.pl/node/55529
-
@Alex_Disease
Czytałem o tym Jasińskim. Wiem, że był w PZPR, ale nigdzie nie doczytałem się, że był jakimś działaczem, a jedynie szeregowym członkiem.
No to znowu nie rozumiem. Czyli co, zostawiamy prominentnych funkcjonariuszy PZPR na boku i bierzemy się za szeregowych członków PZPR, ale tylko tych, co mieli później związek z PiS-em? Przecież to chore. Z tego, co pamiętam, dekomunizacja miała dotyczyć działaczy i to od szczebla powiatowego wzwyż. Jasiński się na taką listę nie łapie.
Myślę, że niepotrzebnie przy okazji noblistki poruszył Pan wątek PZPR w PiS. Ni pies, ni wydra.
Pozdrawiam
-
@nieszkodliwy
wątek PZPR poruszyłem tylko dlatego, że skoro zwolennicy PiSu mają jakieś uprzedzenia ze względu na komunistyczną przeszłość noblistki, (która też była tylko szeregowym członkiem PZPR swoją drogą) to powinni najpierw zajrzeć na własne podwórko.
pozdrawiam
-
@gość
komuniści chwytali jedynie żarty o subtelności cepa. Stali nie był tu żadnym wyjątkiem.
-
Eee tam.

Nie lubie poezji i nie czytałem zadnych jej wierszy.
Olewam je i tyle.
A od czasu kiedy sie dowiedziałem kim była oprócz smarowania pierduł po papierze, to zwyczajnie nia gardzę i sie jej brzydze.
Nie bedę pisał wiecej bo szkoda czasu na kogos takiego.
Umarła, nie żyje i ...jej w szyje.
Ot, co!
-
@Alex_Disease
Nie pleć farmazonów ale przejdź do rzeczy,to znaczy odnieś się do tego co zostało napisane, może już starczy tych konfabulacji.
-
@berecik
chodzi o krytykę? Pisałem o zwolennikach PiSu nie posłach tej partii. Ci szczęśliwie zachowali umiar. A co do zwolenników PiS to była tu fajna notka autorstwa blogera Piękne Myśli. Odsyłam.
-
@Alex Disease
"I szkoda tylko że ucierpiała na tym sama poezja pani Wisławy."
Z tym stwierdzeniem się nie zgodzę. Przecież przeciwnicy PISowców będą teraz musieli znać poezję Szymborskiej na wyrywki. Żeby dać odpór nienawistnikom. Jakto powiedział inny znany Noblista: mie chcem ale muszem.
-
autor
Komu Pan przy okazji chcial dokopac?
Poezja Pani Wieslawy nie ucierpiala,poniewaz jako taka cierpiec nie potrafi.
Katolicy w Polsce maja sie dobrze a Pana uwagi na temat pogrzebow sa nie na miejscu.
Gieremek,uwazajacy sie za Zyda,mial katolicki pogrzeb i Panu bylo z tym dobrze tak jak i mnie.
Utozsamianie wszystkiego z PiS to obsesja,ktorej w Pana wypadku chyba nie da sie wyleczyc.
-
@Alex_Disease
OK. Rozumiem. Tylko niepotrzebnie zakłada Pan, że noblistka nie podoba się wyłącznie ludziom związanym z PiS.
Jak Pan w tej sytuacji przyjmie chłodne, acz kulturalne słowa o noblistce wypowiedziane przez kogokolwiek innego? No bo przecież chyba nie zaliczy go Pan z automatu do PiS?
Pozdrawiam
-
@Alex_Disease
"Czasy stalinowskie to były podłe czasy mimo że mieliśmy pokój".
Zanim Szanowny Autor zacznie nas częstować podobnymi bzdetami, niech poczyta coś o Żołnierzach Wyklętych i pokoju między nimi a Milicją, KBW itd itp.
-
"I szkoda tylko że ucierpiała na tym sama poezja pani Wisławy."
Poezja Szymborskiej nie ucierpiała, gdyż jest po prostu słaba i banalna.
I jeszcze jedno, Szymborska nie zmieniła swoich poglądów. W jej poezji z okresu stalinowskiego nie było żadnej ironii.
-
Autor
"A książek tośmy całą bibliotekę ..." przeczytali. Twórczość Wisławy Szymborskiej nas nie zachwyciła. Wolimy bardziej zdecydowane smaki.
-
Tym pijanym tekstem zrobiłeś nie złą przyslugę, tej jak by nie było wysokiej kalsy poetce.
Tym pijanym tekstem zrobiłeś nie złą przysługę, tej jak by nie było wysokiej kalsy poetce.
Po co Ci to było?
-
@Grzegorz2
I tu właśnie cały problem
Za nic nie brać odpowiedzialności
Chyba że rzecz fruktów i splendoru się tyczy
Szczególnie w zachowaniu przeróżnych przeszczepów
zjawisko to podobne
-
@Alex_Disease
a gdzie tu widzisz ironie?
To nie z nich ironia a tym bardziej muzyki w ogóle
tak samo nie mam zamiaru czynić ironii z wierszy Szymborskiej i w ogóle z poezji, też nie wypada
Z czego innego ironia wynika i czego się tyczy
Ty wiesz o tym doskoale
-
@Alex_Disease
a gdzie tu widzisz ironie?
To nie z nich ironia a tym bardziej muzyki w ogóle
tak samo nie mam zamiaru czynić ironii z wierszy Szymborskiej i w ogóle z poezji, też nie wypada
Z czego innego ironia wynika i czego się tyczy
Ty wiesz o tym doskonale
-
Aaaaa...

Jeszcze jedno.
Kazdy kto czytał Kroniki Jakuba Wędrowycza, plugawego degenerata, bimbrownika i egzorcysty-amatora, wie ze nie wolno komunistów chowac na poświeconej ziemi bo desakralizuja cmentarz.
Zakołkować, głowe upitolić i połozyc miedzy nogami, a ciało ma leżeć na brzuchu.
Wszystko to zeby w nocy toto potem nie łaziło.
No i koniecznie zakopac za murem cmentarnym!
Polecam książki Pilipiuka!
http://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Pilipiuk
-
@Don Paolo
ale przynajmniej mówisz otwarcie że nie lubisz poezji. Zaś z Szymborskiej była taka komunistka jak i z wielu innych którzy później brylowali na salonach także wciągnięci na nie przez pisowców (Leppera zrobili nawet ministrem a Szymborskiej ten warchoł do pięt nie dorastał).
-
@estamos
to nie jest temat o zadłużaniu Polski tylko o Szymborskiej i hipokryzji wokół jej śmierci.
-
@berecik
jakich konfabulacji?
Jasiński był w PZPR w rządzi PiS minister skarbu. Lepper były PZPRowiec ministrem rolnictwa, Kryże były PRLowski prokurator wiceministrem sprawieldiwości w rządzie Kaczyńskiego. I takie są fakty.
Zaś odnośnie bełkotu zwolenników PiSu to są o tym notki np blogera Piękne Myśli.
-
@leszek152
czy ja wiem. Każdy zostanie przy swoim zdaniu.
-
@nieszkodliwy
to by było ciekawe gdyby rzeczywiście od kogoś spoza tego środowiska wyszła taka opinia. Oczywiście czekałbym na uzasadnienie. Ktoś może mieć jakiś powód by uznać ją za przeciętną poetkę, komuś faktycznie może nie pasować że była w PZPR. I jestem to w stanie zrozumieć. Byle później nie wychwalał Jasińskich zajmujących się skarbem państwa;)
pozdrawiam.
-
@Alex_Disease
Z tym świeckim pogrzebem Warzecha faktycznie nieźle pojechał. Chciałby zadecydować za Szymborską?
A pod resztą... też się podpisuję. Mógłbym napisać to samo.
-
@ Alex_Disease
Sam sobie Pan zaprzecza. Pisząc w pierwszym zdaniu o Szymborskiej, jako o wielkiej poetce, a w ostatnim, że jej poezja ucierpiała z powodów politycznych. Widocznie nie była zbyt wielkich lotów, skoro jest tak wrażliwa i zależna od polityki. Prawdziwie wielkie dzieła opierają się próbie czasu i polityce.
Nikt nie pisał, że poezja Goethego ucierpiała z powodu Hitlera i nazizmu, bo to prawdziwie wielki poeta był.
Tymczasem Szymborska płynęła z nurtem socrealizmu i wysiadła gdzieś w szczerym polu. Płytka egzaltacja sprawami błahymi – nic więcej. Może i była dobrym rzemieślnikiem posługującym się sprawnie słowem i nastrojem, ale do artyzmu jeszcze droga daleka.
Napisał Pan, że wyrosła z uwielbienia do Stalina a jej wiersze zawierają sporą, (co podkreślam) dozę ironii. Otóż zastanawiam się jak można pogodzić ironię i uwielbienie zarazem? Te uczucia nie są zbieżne, zatem pisze Pan zwykłe głupoty. Skoro napisał Pan, ze przeciwnicy wielkości Szymborskiej nie czytali jej wierszy, to może Pan - domyślam się za pan brat z jej twórczością wskażę konkretnie tę duża dozę ironii w wierszach sławiących ogólnie mówiąc komunizm. Nie doczekam się tego, bo myli Pan to, co było kiedyś szczerym entuzjazmem, a teraz z perspektywy czasu wydaje się być szczerą głupotą.
Niezrozumiałe jest także Pańskie oburzenie z powodu świeckiego pochówku Szymborskiej. Akurat to jedyna rzecz, którą oceniam pozytywnie. Śmieszą mnie sytuacje, gdy na pogrzebie tragicznie zmarłej posłanki SLD, ksiądz musi wysłuchiwać jej zasług w walce proaborcyjnej. Dla mnie to takie nowe wcielenie księdza patrioty a cały pogrzeb to była zwykła szopka. Przynajmniej w tym względzie unikniemy żenującego przedstawienia.
I na zakończenie, myli się Pan twierdząc, że tylko przeciwnicy wielkości poetki nie czytali jej wierszy. Jestem przekonany, że procentowo więcej jest tych, którzy bezkrytycznie przyznają, wielkość poetki tylko dlatego, że dostała Nobla oraz, że tak twierdzą w mediach, gdzie króluje popkultura. Przypominam, pokojowa nagrodę Nobla dostał Barack Obama . To wielkie dzieła, powinny predestynować do nagrody Nobla a nie odwrotnie.
-
@the witcher
w końcu Polska to kraj katolicki więc wszystkich trzeba chować po katolicku (chyba tak z tego wynika).
-
@Harcownik
może niezbyt precyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o to, że poezja ucierpiała na tym sporze bowiem nie ona jest tu osią sporu. Po prostu pani Wisława była spoza pewnego środowiska które lubi wytykać innym takie sprawy jak to że ktoś tam był w PZPR, zaś w ich ulubionej partii są ludzie którzy byli w PZPR i im to nie przeszkadza. To już sam nie wiem jak to nazwać.
-
Proszę, proszę stalinistką była tylko przez chwilę , tyle ile żył Stalin.
Jak więc widzimy wszystko zależy od politycznego położenia. I szkoda tylko że ucierpiała na tym sama poezja pani Wisławy.
No co Pan,już Pan zapomniał ze , jak mówił Woland, "rękopisy nie płoną". Zbiorowa pamięć ludzka jest trudno zniszczalna - zostaje w niej co dobre i co złe i za wszystko trzeba ponosić odpowiedzialność, bo tak jest sprawiedliwie.
-
@ Popełnia Pan ten sam błąd, posługuje się Pan osobą poetki a nie jej poezją, by dowalić przeciwnikom politycznym
Każdy tekst napisany przez człowieka zasługuje na uwagę i bardzo wiele mówi o autorze. Co mówi poezja Szymborskiej? Że życie jest pełne paradoksów, przypadków, że transcendencja nie istnieje, że trzeba więc to życie osłodzić sobie ironią i kontemplacją sztuki.A potem już tylko nicość. Podobnie ze zwykłymi ludźmi: trzeba ich oceniać po czynach. Co z tego, że ktoś ważny w telewizji mówi Europa... ę..., ą..., gdy ludzie w Polsce umierają na ulicy z głodu i zimna. Nihil novi sub sole. A Szymborska nie pierwsza i nie ostatnia.Niech odpoczywa w spokoju.
-
autor
Bycie w PZPR a wychwalanie tego ustroju i podpisywanie haniebnych listow to dwie rozne sprawy.
Skonczyl sie okres stalinowski i Pani Wieslawa przestala lubic Stalina a zaczela lubic Gomulke i Chruszczowa.Skonczyl sie Gomulka to przyszedl Gierek,takze dobry i tak bylo do Jaruzelskiego.
Kolo fortuny sie krecilo a wraz z nim poglady Pani Wieslawy.
-
@ Alex_Disease
Cyt.: "są ludzie którzy byli w PZPR i im to nie przeszkadza. To już sam nie wiem jak to nazwać."
Widzi Pan i tu się zgadzam. Gdyby przeprowadzono prawdziwą lustrację, taką jak w Niemczech , Czechach i wielu innych krajach, to dzisiaj sprawa ta była kwestią drugorzędną. Ale niestety tak nie jest. Dlatego każdy w tym Kraju może i ma prawo podnosić fakt przynależności do PZPR jako naganny, bowiem z faktem tym wiążą się same przywileje i żadnych konsekwencji i żadnej odpowiedzialności.
-
@Alex_Disease
A Łukasza Warzechę zalicza Pan do PiS-u?
Pozdrawiam
-
@autor
"Szymborska NAWET jeśli za młodu była stalinistką poglądy zmieniła. Bolesławowi Piesze wolno było nawrócić się z aborcjonisty w zagorzałego jej przeciwnika, a pani Wisława nie mogła wyrosnąć z uwielbienia dla Stalina i należy jej to teraz wypominać?"
===========
Piecha się nawrócił i stal się rycerzem broniącym życia. Czy Szymborska dokonała podobnego nawrócenia i potępiwszy komunę stała się gorącą zwolenniczką lustracji i dekomunizacji?
Bynajmniej.
Ona nawet zaledwie, że się tak wyrażę poetycko, nie rżnęła głupa.
Gdy przyszedł czas próby (czerwiec 92) postawiła na starych towarzyszy od rwania paznokci.
Zatem analogia jest cieniutka, panie Dizis.
-
@Alex_Disease
@jaraczarek
ciężko powiedzieć. Tworzyła w ciężkich czasach.
===========
A mój dziadek był folksdojczem. :)
Cóż, czasy były nielekkie...
-
@eloo
"Nie znam mowy ludu Turkmenii
myślę tylko, że słowo Październik
znaczy tyle co woda źródlana
pragnącemu z miłością podana".
========
Gdyby zastały Ją inne okoliczności mogłaby pisać:
Nie znam mowy ludu Arabii
Myślę tylko że słowo Bin Laden
Znaczy tyle co surowica
Wstrzyknięta zatrutemu jadem
albo jakoś tak...
-
@
dla mnie jej poezja nie jest wielka. Jestem PISowcem ratunkuuuuuuu!!!! To tak logicznie niespójna notka, że Milton Friedman byłby zażenowany:)
-
toscie tawarisz przesadzili :D
"pani Wisława nie mogła wyrosnąć z uwielbienia dla Stalina i należy jej to teraz wypominać? (nawiasem mówiąc jej wiersze w tej materii zawierają sporą dozę ironii i nie można ich traktować śmiertelnie poważnie)."
a Hitler w Mein Kampf to sie ironicznie wypowiadal o antysemityzmie :D :D :D
Towarzyszu, przesadziliscie w dowcipie :D :D :D
-
Pan Alex_Disease
Szanowny Panie,
Ja nie jestem członkiem PiS, moherowym beretem.
Tylko, publisystą znajacym historie i człowiekiem, który system bolszewicki poznał na własnej skórze
Pani Szymborska nie była analfabetką, która by nie rozrózniała politycznych morderstw od datków wiernych w walucie na remonty Kosciołów zniszczonych przez Niemców.
Stanęła po stronie stalinowskiego rezimu
Rzymianie mawiali:
errare humanum est
błądzenie rzecza ludzką jest
Była młoda, głupa, paru kolesiów, meżów, chyba trzech podpisało, podpisała.
Jak umarł komunizm, wystarczyło powiedzieć,
przepraszam,
Stanęła po stronie zła.
Pozdrawiam
-
@przegrzany
"Kolo fortuny sie krecilo a wraz z nim poglady Pani Wieslawy".Dla niektórych koło fortuny kręciło się w odwrotną stronę.To znaczy zamykano usta,uniemożliwiano wydawanie dzieł,cenzurowano,przemilczano literatów,poetów emigracyjnych.
Koło fortuny dla Pani Wiesławy nie zatrzymało się również w IIIRP i koła fortun dla niepoprawnych dalej kręcą się w odwrotnym kierunku.
Warto też porównać traktowanie w PRL i III RP Herberta i Szymborskiej,bo to najlepiej ukazuje całokształt kierunku w którym zmierzała nasza noblistka.
-
@Autor
Każdy ma prawo do swojego zdania. Pryncypialni "prawicowcy" ("pisowcy") także - ci, którzy wypomnieli Szymborskiej jej biografię i wiersze. Jedyne, co może być przedmiotem naszej krytyki, to styl i forma, to złamanie pewnych reguł naszej cywilizacji (które prawicowcom powinny być znane...). Atakowanie, kiedy "ciało jeszcze nie ostygło".
Natomiast czym innym są kwestie merytoryczne - "czy Szymborska wielką poetką jest" oraz druga, w Polsce bardzo ważna - "czy Szymborska wielkim człowiekiem była". Czy się chce, czy nie chce, tak widzi się w Polsce rolę ważnych ludzi. Każda ze stron politycznego konfliktu chce mieć swoje autorytety, które można używać do okładania przeciwnika. Po roku 90. przoduje w tym liberalna lewica i salon. Dlatego tak bardzo zwalczali Herberta. Ale tak samo myśli "zwykły Polak". Pora na wnioski. Zgadzam się z Warzechą.
http://wpolityce.pl/dzienniki/dziennik-lukasza-warzechy/22807-jak-zachwyca-skoro-nie-zachwyca-byla-bardzo-polityczna-i-wspierala-bardzo-okreslona-wizje-ulozenia-naszych-polskich-spraw
Szymborska była bardzo dobrą "banalistką" (kapitalne określenie Warzechy). W niektórych wierszach osiągnęła maestrię. Zabawa słowem też może mieć mistrzów. Ale nie zgodzę się, jak Warzecha, na ewentualna próbę tworzenia z niej autorytetu publicznego. W poezji - owszem. Ale nie w życiu publicznym. Jej biografia na to nie pozwala. Była niby poza polityką, ale nie całkiem. Dokonywała wyborów jednoznacznych politycznie. Nigdy nie przeprosiła za swoje... Nie, nie wiersze stalinowskie, ale za zło, które tym mogła uczynić, Np. za podpisanie listu literatów aprobujących wyroki (w tym smierci) dla księży. Ot, lekko, zrzuciła to na karb młodości. Dzisiaj nie sposób się uwolnić od porównania: "nic się nie stało". Głupia filozofia (w tym momencie zostawię związek jej poglądów z kobiecością). Czysty banalizm. Dlatego nie wymagajmy za dużo od Szymborskiej...
-
LUDZIE OTWORZCIE DRZWI I OKNA
I wpuście swieże powietrze do tej zatęchłej pleśnią izby.
W tamtych przeklętych czasach liczył się przeciez tylko
WUJEK JO I IKONY CZERWONEGO PAŹDZIERNIKA.
KAŻDY CYRYL MAJĄCY WŁADZĘ WPROWADZA SWOJE METODY.
Jeśli potraficie lepiej tworzyć wiersze od Wisławy Szymborskikej
TWÓRZCIE,Jeśli macie lepsze koncepcje jak nalezy uzdrawiać POLSKĘ
PUBLIKUJCIE.NIE WYTYKAJCIE PALCEM KOMUŚ,KTO BYŁ KIEDYŚ ŚLEPY I PRZEJRZAL,GDYŻ UBLIŻACIE TYM SAMYM PAWLOWI Z TARSU I INNYM ŚWIETYM.
BÓG POTRAFI WYBACZYĆ KAŻDEMU KTO OKAZUJE SKRUCHĘ A WY NIE WYBACZACIE N I K O M U.Jakże więc chcecie żeby Bóg odpuścil Wam
Wasze grzechy.Tak samo jak Wy odpuszczacie Waswzym winowajcom?
Przecież o to modlicie się każdego dnia jak o chleb powszedni
Chyba,że zapomnieliscie paciorka.
Jeśli zechcecie zaś mnie krytykować oświadczam
lojalnie:JA Z AWRORY NIE STRZELAŁEM.
PS.DZIELMY SIĘ NIEBEM,DZIELMY SIE CHLEBEM
PODAJMY SOBIE RĘCE
RESZTE NIECH SOBIE KAŻDY DOŚPIEWA
-
@Alex_Disease
"w końcu Polska to kraj katolicki więc wszystkich trzeba chować po katolicku (chyba tak z tego wynika)" - a co ma piernik do wiatraka?
Katolika grzebie się w/g obrządku muzułmańskiego lub hebrajskiego li tylko dlatego że np. w tamtej kulturze i ziemi żywota dokonał?
A jaki sposób ma przyjąć pogrzeb deklarowanego ateisty dla którego życie całkowicie pozbawione było cech pozaziemskich a wiara była przestrzenią co najmniej obojętną?
Czy p. Szymborska za życia życzyłaby sobie na swojej mogile krzyż?
-
@Alex_Disease
Larwy czyli lemury wypełzły, nie przepuszczą żadnej okazji.
Z sensem prawisz choć zakończenie kontrowersyjne. Uważasz, że bełkoty wzmożonych i cynicznych zaszkodziły poezji? Bez przesady, obroni się, S24 nie ma takiej mocy.
-
Autor
Tzw. pisizm to nie tylko bycie egzaltowanym i zajadłym pisowcem, ale w takim samym stopniu bycie egzaltowanym i zajadłym antypisowcem. I jednemu i drugiemu, jak Tobie, Autorze, wszystko się z PiSem kojarzy, jak alkoholikowi z gorzałą.
-
@ŻYWICA
To nie kwestia przebaczania czy nie przebaczania
Nie o to chodzi
Czy ktoś który całe życie miał krzywe nogi nagle po śmierci prostują mu się?
Czy już nie wolno nazywać rzeczy po imieniu a fakty przemilczać
bo ktoś raczy jakiś pomnik budować ze styropianu?
-
@Michalki
Masz rację, czas zweryfikuje
Poezja się obroni, to bez dwu zdać A czy Szymborskiej? Oby
-
Czy Pan czytał?
Jedynie ze względu na treść, umieściłem pod koniec stycznia wiersz Nienawiść na swoim blogu. Dedykowałem go, i dzisiaj również każdemu, kto jeszcze rozumie...(rozumie, co czyta)
pozdrawiam
http://edd.salon24.pl/383957,nienawisc-wislawa-szymborska
-
@ŻYWICA
BÓG POTRAFI WYBACZYĆ KAŻDEMU KTO OKAZUJE SKRUCHĘ A WY NIE WYBACZACIE N I K O M U.Jakże więc chcecie żeby Bóg odpuścil Wam
Wasze grzechy.Tak samo jak Wy odpuszczacie Waswzym winowajcom?
===========
Panie teolog - gdzie to wyznanie win?
Gdzie żal za nie?
Gdzie mocne postanowienie poprawy?
Zadośćuczynienie Bogu i bliźnim?
-
@nieszkodliwy
"Teraz rozumiem. Jak ktoś był w PZPR, a później związał się z PiS, to jest be, a jak był w PZPR i później nie był związany z PiS, to jest cacy."
otoz nie rozumiesz, co zreszta mnie specjalnie nie dziwi.
w latach 50. rymkiewicz stal murem za stalinem i bierutem. tez mu to pamietasz? wasza zalosc i malosc polega na tym, ze wywlekacie ludziom bledy nie raczac przy tym zauwazyc, ze wsrod was sa prawdziwe gnoje, ktorych rozgrzeszyliscie za ich peerelowskie kariery, bo siedza teraz w pis. himaleje hipokryzji sa w tym waszym pisowskim gnojowisku
-
Autorze
Poezja Wisławy ucierpiała? Wytłumacz mi jak mogła ucierpieć POEZJA?? To raz.
Dwa. Szymborska to postać, o której możemy pisać co chcemy, byle z szacunkiem i zgodnie z prawdą. Oceny poetów są zawsze różne, szczególnie wybitnych.
Trzy. To, że Wisława, wolała bardziej lewą stronę patrzenia w kierunku świata, nie zmienia faktu, iż w wielu kwestiach była oportunistką, to był jej sposób na dobre życie, bezproblemowe i "niekontrowersyjne" dla swoich. Taką postawę przyjęła, kropka.
Cztery. Banałem pachnie komentarz w stylu Piecha był taki, to Szymborska też mogła być owaka, banał.
Pięć. Poezja należy do sztuk tak subtelnych, nieuchwytnych. Szymborska jest jedną z tych największych, obok sława i ikon polskiej Poezji przez duże PE. Poeci to celebryci, dosłownie. Wolność Autorze, polega na dowolnym formułowaniu opinii o nich, o ich życiu. Poeci są totalni, więc opis ich życia też musi taki być i nie dąsaj się Autorze, że ktoś coś powie nie w smak Tobie, boś inaczej to był przemyślał - pogrzeb zawsze, ale to zawsze, jest podsumowaniem życia. A jak kto chce , tak niech go chowają. Między Bogiem a Człowiekiem rozgrywa się życie.
Pozdrawiam
-
@nieszkodliwy
zwolennika PiSu
Warzecha po wyborach
"Pytanie, które dla mnie jest oczywiste, brzmi: czy z tego punktu widzenia PiS jest dobrym reprezentantem moich interesów jako obywatela o konserwatywnych poglądach? I odpowiadam: nie. Bo nie zdobywa władzy. To proste."
-
@Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
panie publicysto znajacy historie, moze pan tak laskawie nam powiedziec kiedy to rymkiewicz powiedzial przepraszam? on moze udawac amnezje, ale pan oczywiscie pamieta mu to tak samo jak szymborskiej, prawda?
szymborska nie slowem, ale postawa odciela sie od tego co, sama przyznala, bylo bledem. i zrobila to duzo wczesniej niz cala rzesza obecnych patriotow, gdy odwaga nie byla taka tania jak jest dzisiaj.
panu przeszkadza pare wierszy szymborskiej, ale nie przeszkadza, ze wiceministrem sprawiedliwosci w wolnym kraju zostaje sedzia, ktory w latach 80. skazywal opozycjonistow, prawda?
"sadzi kryze beda krzyze" - tak o ojcu tego wiceministra mowili osadzeni w mokotowskim wiezieniu w latach 50.
zenada
-
@Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
a czy jest Pan zwolennikiem PiSu?
-
@jaraczarek
to była ironia. Odniesienie komentarza Warzechy. Polska nie jest państwem wyznaniowym.
-
@Alex_Disease
A to ciekawe! Ja zaś pamiętam, jak Warzecha narobił sobie wrogów stwierdzeniem "Zakon Czcicieli JarKacza". Dlaczego w Pańskim świecie wszystko jest zerojedynkowe? W świecie innych ludzi są nie tylko stany pośrednie, ale nawet kolory.
Pozdrawiam
-
@irasiad
"szymborska nie slowem, ale postawa odciela sie od tego"
=========
"Czynem uczcijmy IV Zjazd PZPR" itd.
Pan sprecyzuje od czego dokładnie się odcięła, w jaki sposób i kiedy.
-
@Alex_Disease
a czy jest Pan zwolennikiem PiSu?
============
Podobno gen. Patton był.
Straszliwie nienawidził czerwonych "mongołów".
-
być sobą, być dla innych i stąd czerpać słowa, a nie żyć czyiąś krzywdą
Drogi Alex_Disease
Tragiczne trochą wydaje się mit to Twoje „westchnięcie” „Tragedia!” Czy uważasz, że katolicki pogrzeb jest czymś lepszym, aniżeli gdy Szymborska wg jej woli zostanie pochowana wg rytuału świeckiego. To jedynie podoba mi się nawet u niej (jakkolwiek nie jestem jej fanem, zaraz o tym dalej), że jest konsekwentna, taka, jaka była, i nie boi się, że mogłyby trafić po śmierci do jakiegoś niewłaściwego miejsca, jeśli nie zostanie pochowana „po katolicku”. Bardzo śmieszne wydaje mi się jakoby godnie i z charakterem, musiałoby być „po katolicku”. Mam nadzieję, że ceremonii będzie przewodniczył człowiek, który będzie jej umiał nadać charakter, godny jej życia, pożegnania z tutaj jeszcze oddychającymi, z rytuałami, które docenią ją taką, jaka była.
Sam osobiście przeprowadzam takie ceremonie, w których można uwzględnić różne tradycje religijne, wartości humanistyczne, ogólnoludzkie i nie może tu być żadnego wartościowania, jakoby dopiero gdy sobie ktoś na to zasłużył, i kościół katolicki zechce, to odbędzie się to jako „zapłata” za godziwe „katolickie” życie, „prawdziwy” katolicki pogrzeb. Nonsens.
Szymborska by sią chyba w trumnie przewróciła, jeśli nie jest jeszcze skremowana, gdyby nad nią pojawił sią jakiś dostojnik w czerwono-purpurowych fraczkach, i celebrował samego siebie, i może sam Jezus by z krzyża jeszcze raz zawołał: „Przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią”. Niestety, ale tyle warte są czasami te „katolickie” ceremonie, bardzo godne pożałowania. Stoi nad grobem „taki jeden we fraczki ubrany” i nie wie właściwie, co on teraz robi.
Dla mnie poezja ma coś wspólnego z rodzeniem życia. Nosić w sobie, oczekiwać, … no i sam poród.
Poezja nie kojarzy mi się z dobrobytem i czytaniem wierszy w cieple przy kominku. Wiersze w takich warunkach życiowych pisane nic nie znaczą. Ładne słowa, pustosłowie.
Kto nie cierpi w sobie słowa i nie umie za nie cierpieć, jest wierszokletą, …malarzem, który maluje „ładniejsze twarze” niż w rzeczywistości, aby dobrze mu się żyło.
Kto nie zrozumiał czym był stalinizm, i jak wielu ludzi w zimnie, w samotności, w głodzie i zapomnieniu zmarło za sprawą tego strasznego ludzkiego koszmaru, ten nie może wejść w poczet takich jak Rilke, Norwid, i inni.
Pisać, bo tak oczekiwał system? Pisać, bo jeśli parę wierszy pochwały dla Stalina napiszę, to wydadzą mój tomik wierszy? Wstrętne! Za jaką cenę? Ta kobieta chciała wydać tomik wierszy, więc przyśpiewka na cześć Stalina… Można pracować w innym zawodzie. Może tylko po pracy, w wolnym czasie, w wolnej chwili, może przez długie lata do szuflady, jeżeli jeszcze nie są czasy. Ale, żeby z tego żyć? Nie po to się jest poetą. Trzeba najpierw żyć z ludźmi, umieć z nimi i dla nich żyć i cierpieć, ich los, ich słowa, ich zimno Syberii, ich samotność w celi, ich tortury i przesłuchania. A ona? Wstyd!!! I do tego jeszcze sygnatariuszka manifestu. Nigdy sią za to nie uderzyła w piersi, nigdy przed naszym polskim ludem, ta żydo-komucha, nie powiedziała przepraszam. Ja skrzywdziłam też ludzi.
Na łatwiznę?, no bo tak wszyscy robili? Czym jest ten jej Nobel?… że nazywała się z domu Rottermund? Nigdy by Nobla nie dostały, gdyby nie była żydówką.
To nie jest poezja ludzi, którzy szli z innymi ich drogi życia, aby im użyczyć słowa, gdy ich słowa w gardle utknęły, gdy nie wydobyli z siebie już żadnego słowa. Poezja Szymborskie to wiersze kogoś, kto poszedł na łatwiznę życiową, aby nie cierpieć, nie mieć problemów, wiersze kogoś, kto nie żył swej najgłębszej prawdy życiowej, a czasami nawet na koszt innych, za cenę cierpienia innych.
-
@oskulati
pan sobie sam poszuka, bo ja za wyszukiwarke tutaj nie robie. swego czasu bogini pisowskiej blogosfery tez miala z tym problem ("wszystkie apele wislawy szymborskiej") i z podwinietym ze wstydu ogonem wymiatala z tego portalu
-
autor
Nie których po prostu nie da się lubić, choćby jak piękne wiersze pisali. Są niesympatyczni.
-
@Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
słusznie
-
@oskulati
Podobno gen. Patton był.
Straszliwie nienawidził czerwonych "mongołów".
----------------------------------------------
I dlatego ich tulił pod swoje skrzydełka, jak PiS?
Ciekawe.
-
Autor
"Przecież wiadomo że nie chodzi tutaj o żadne wiersze na cześć Stalina i o jej PZPRowską przeszłość."
(nawiasem mówiąc jej wiersze w tej materii zawierają sporą dozę ironii i nie można ich traktować śmiertelnie poważnie)."
Absolutnie nie! Ja na przyklad bardzo lubie ten wiersz, zwlaszcza za duza doze ironii w nim zawartej:
Partia. Nalezec do niej.
Z nia dzialac. Z nia marzyc?
Z nia w planach nieuleklych.
Z nia w trosce bezsennej.
Wierz mi, to najpiekniejsze
Co sie moze zdarzyc.
PS. Mam zupelnie obojetny stosunek do Pani Szymborskiej i Jej tworczosci, ale wkurzam sie kiedy ludzie wypisuja takie bzdury, jak Pan wypisal.
-
@WilhemTell
prawdziwy z ciebie chrzescijanin. rece opadaja jak sie czyta ta twoja chora nienawisc. i dobrze, niech was zolc zzera. o szymborskiej beda jeszcze mowily kolejne pokolenia, a o takich jak ty beda opowiadac zarty
-
@ewaursula
"Partia. Nalezec do niej.
Z nia dzialac. Z nia marzyc?
Z nia w planach nieuleklych.
Z nia w trosce bezsennej.
Wierz mi, to najpiekniejsze
Co sie moze zdarzyc."
wiec o co c'mon? przeciez to wypisz wymaluj gadanie jak z kazdej pisowskiej geby (nota bene czemu te wszytskie ryje w pisie takie nieszczegolnie estetyczne?) w tv. tam tylko prezes i partia na pierwszym miejscu. w logo powinniscie sobie te slowa wstawic
-
@Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
Drogi panie, pisząc że nie jest pan "moherowym beretem" mija się pan z prawdą ."Określenie moherowy beret" jest tak pojemne że mieszczą się w nim wszyscy którzy ujawnią inne poglądy niż oficjalnie głoszone przez michnikowszczyznę i okolice.Tak więc i ja i pan jesteśmy częścią tej strasznej zacofanej moherowej armii. Pozdrawiam
-
wielce mnie to smuci
Wielką poetką była choć się zeszmaciła
wielce mnie to smuci, że jedno z drugim się nie kłóci
-
oczywiście żadne "wychwalanie Stalina" nie ma znaczenia
Szymborska zaistniała wierszem "Nienawiść" gdy odwoływano rząd Olszewskiego i poparła Komorowskiego. O to chodzi i nic więcej, reszta to kij na psa.
Mnie wprawia w zażenowanie poezja Rymkiewicza, ale może głupi jestem, może zażenowanie jest zamierzone...
Najbardziej lubię z Szymborskiej te wiersze zaangażowane, socrealizm magiczny
-
!Autor
Pitu-pitu. Nieważne jak wielki artysta, gdyby choć słówko pisnął dobrze na temat Hitlera, nazizmu lub Endecji, ciskałbyś gromy aż miło. Ale Szymborska "fajne wiersze pisze". Jeśli powinna liczyć się tylko twórczość, a nie poglądy autora, to dlaczego nie mówi się o Straszewiczu wyśmianym przez Gombrowicza w "Transatlantyku", o Goetlu, Obertyńskiej, Konińskim, itd.? Dlaczego ich twórczości nie uczy się w szkołach? Przestań stękać.
-
@irasiad
Zadziwiajaca jest ta panska wrazliwosc, milosnika poezji i estetyki.
-
@Alex_Disease Lepper a Szymborska
Ma pan rację w całej rozciągłości, Szymborska lepiej wiersze składała niż Lepper (na korzyść tego ostatniego należy poczytać to że żadnych, również o Stalimie wierszy nie publikował).
No, chyba że przywiołuje Pan Leppera jako "komunistę wyciągniętego przez PiS na salony". Jeśli tak, niech Pan pamięta o faktach : Lepper urodzuł sie w 1954 (w 1989 miał 35 lat). W latach 1978-1980 należał do PZPR. Znajdzie Pan (również, jeśli nie przede wszystkim w PO) wielu bardziej ewidentnych komunistów). Kariera Leppera zaczęła się jako wspieranego przez lewactwo warchoła wysupującego zboże na tory za rządów Buska. Był (spełnioną ) nadzieją lewicy.
-
@
Skopiowałam mój komentarz z innego blooga.
"Jakoś nikt tu nie podkreślił, albo i ja nie wyczytałam tego co jest w tym całym zamieszaniu istotne. A przecież gdzie pies pogrzebany łatwo wyniuchać bo śmierdzi. Te wszystkie nasze komentarze i kłótnie zaczęły się od tego co usłyszeliśmy w mediach. To jest w pewnym sensie odpór na peany pochwalne naszego rządu myślącego inaczej niż naród. Poza tym czy ktoś specjalnie nie robi kreciej roboty, aby znów naród skłócić. Każda okazja jest dobra.
No właśnie naród próbuje w różny sposób okazać swoje niezadowolenie, ale tak już nas wyćwiczyli, że biegniemy tam gdzie rzucą nam patyk i krzykną "aport".
Jest takie powiedzenie : Jeśli nie może dorwać się do pana to kopiemy psa, czy cóś takiego. No i właśnie zaczęliśmy kopać i tak to wygląda ( nie umniejszając śp. poetce) zdechłego psa
Co do pogrzebu tak samo próbujemy zrobić problem tam gdzie go nie ma."
A odnośnie całej tej sprawy to największą krzywdę wbrew wszystkiemu zrobili CHWALCY wynoszący ją pod niebiosa. Sama bidulka tu nic nie zawiniła. Coś tam pisała, Nobla dostała za coś nieważne to jej. Swoje poglądy jak inni miała.
A dostała za Komorowskiego i za Tuska, plujemy na nich
(i ja też, przyznaję się bez bicia) a ślina pryska nawet na tych co przypadkiem, ale częściej nie przypadkiem znajdują się obok.
-
jeszcze dodam
przytoczony przykład z pogrzebem pana Religi jest dowodem potwierdzającym to co napisałam powyżej
-
autor
"a pani Wisława nie mogła wyrosnąć z uwielbienia dla Stalina i należy jej to teraz wypominać? (nawiasem mówiąc jej wiersze w tej materii zawierają sporą dozę ironii i nie można ich traktować śmiertelnie poważnie)."
"LENIN" (na cześć W.I. Lenina)
Że w bój poprowadził krzywdzonych,
że trwałość zwycięstwu nadał,
dla nadchodzących epok
stawiając mocny fundament -
grób, w którym leżał ten
nowego człowieczeństwa Adam,
wieńczony będzie kwiatami
z nieznanych dziś jeszcze planet.
"TEN DZIEŃ" (na cześć J. Stalina)
Jeszcze dzwonek, ostry dzwonek w uszach brzmi.
Kto u progu? Z jaką wieścią, i tak wcześnie?
Nie chcę wiedzieć. Może ciągle jestem we śnie.
Nie podejdę, nie otworzę drzwi.
Czy to ranek na oknami, mroźna skra
tak oślepia, że dokoła patrzę łzami?
Czy to zegar tak zadudnił sekundami.
Czy to moje własne serce werbel gra?
Póki nikt z was nie wypowie pierwszych słów,
brak pewności jest nadzieją, towarzysze.
Milczę. Wiedzą, że to czego nie chcę słyszeć -
muszę czytać z pochylonych głów.
Jaki rozkaz przekazuje nam
na sztandarach rewolucji profil czwarty?
- Pod sztandarem rewolucji wzmacniać warty!
Wzmocnić warty u wszystkich bram!
Oto Partia - ludzkości wzrok.
Oto Partia: siła ludów i sumienie.
Nic nie pójdzie z jego życia w zapomnienie.
Jego Partia rozgarnia mrok.
Niewzruszony drukarski znak
drżenia ręki mej piszącej nie przekaże,
nie wykrzywi go ból, łza nie zmaże.
A to słusznie. A to nawet lepiej tak."
Wisława Szymborska
Rzeczywiście wiele w tym ironii.
Aby komentować życie w tak odległych czasach, trzeba było wówczas żyć lub mieć obszerną wiedzę, zdobytą na wielu niezależnych źródłąch. Jest Pan zbyt młody, aby te czasy przeżyć, ale boję się, iż również posiada zbyt mało wiedzy o tych czasach.
Pozdrawiam
-
@Alex_Disease
Nic tak nie palmi honoru jak atrament.
-
@czemu
zaś nie przypominam sobie by pani Wisława miała prawomocne wyroki skazujące i była ministrem w rządzie PRAWA i Sprawiedliwości.
-
@irasiad
Nie wiem o co Ci tak właściwie chodzi? Osobiście nie identyfikuję się z żadną religią. W pewnym sensie sympatią darzę wszystkie po trochu i staram się rozróżnić w nich plewy od ziarna. Dziękuję za przepowiednię, co do mojej przyszłości. A gdy chodzi o ten niefortunny zbieg okoliczności, że była z matki żydówki, należała do partii i dostała Nobla, to ma po prostu pecha. Może bez tych trzech precedensów żywotniejsza byłaby jej poezja trochę odrobinę. Jak dostała Nobla, podarowałem w niemiecko-językowym obszarze kilku znajomym tomik z wyborem jej poezji, ot, akurat takie the best, za co m. in. mogła dostać tego Nobla. Ludzie, którzy znają się trochę na poezji, pytali mnie: co to za bełkot? My tego nie rozumiemy. Szymborską na Zachodzie nikt się nie interesuje.
-
@wiecho
a tu się zgadzam. Kaczyński jest strasznie niesympatyczny a do tego wierszy ładnych też nie pisze.
-
@WilhemTell
to "tragedia" to była ironia. Każdy powinien być tak chowany jak zechce.
-
@oskulati
później jednak przestał być jak dowiedział się że w PiSie są byli PZPRowcy.
-
@nieszkodliwy
Warzecha napisał po wyborach to co wkleiłem. Oznacza to że głosował na PiS.
pozdrawiam
-
Wielkość Szymborskiej polegała na tym ze zawsze podlizywała się władzy.Każdej jaka by nie była.
I to jest właśnie polityka.Podobnie kupony od lat odcina niejaki Wajda.
-
@irasiad
pan sobie sam poszuka, bo ja za wyszukiwarke tutaj nie robie
============
Niestety żadna wyszukiwarka świata nie odnotowuje nawrócenia Szymborskiej.
Naprawdę się starałem.
-
@irasiad
"prawdziwy z ciebie chrzescijanin"
===========
Pańskie wyobrażenie o chrześcijanach jest skażone ignorancją.
-
@Alex_Disease
a tu się zgadzam. Kaczyński jest strasznie niesympatyczny
==============
I ja się zgadzam.
Doda na prezydenta!!!!!!!!!!!!!!
-
@ooOoo
Wielkość Szymborskiej polegała na tym ze zawsze podlizywała się władzy.Każdej jaka by nie była.
I to jest właśnie polityka.
==============
To właściwie charakteru rys mongolski (ten którego tak nienawidził pisowiec Patton).
Wielki Step.
-
Pan irasiad
Szanowny Panie,
Mnie nie przeszkadzają wiersze Szymborskiej, pisane na cześć zbrodniarza Stalina i stworzonego przez niego zbrodniczego systemu.
Była młoda, głupia, kochliwa. Chciała zaistnieć, zarobić.
Pan Wisława Szymborska,była wrogiem Polski i Polaków, nawoływała, podżegała do zbrodni na niewinnych Polakach.
Czy tylko dlatego, że byli polskimi duchownymi, patriotami
Nie słyszałewm, żeby to robił pan Rymkiewicz.
Pozdrawiam
-
Pan Alex_Disease
Szanowny Panie,
Jestem, Polakiem, Słowianinem o pogladach, które działają dla dobra Polski i Polaków, demokracji w całym tego słowa znaczeniu
W Pewnym sensie PiS, z takimi hasłami szedł do wyborów.
Pozdrawiam
-
@Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
każda partia idzie do wyborów z hasłami które głoszą że celem partii jest dobro Polaków. Wszystkie mainstreamowe ugrupowania mówią mniej więcej to samo odnośnie kwestii gospodarczych a te są kluczowe dla ludzi. I wszystkie opowiadają te same bzdury.
pozdrawiam.
-
@oskulati
a skąd pomysł że Doda jest sympatyczna? Dla mnie nie jest.
-
Pan Alex_Disease
Szanowny Panie,
Ma Pan rację ,pisząc że wszyscy opowiadają bzdury, by tylko złapać wyborce.
Program polega na tym, że PiS-u nikt nie osmielił się posądzić o złodziejstwo.
O partii rządzącej i jej poprzedniczce KLD, mówiono i mówi się aferałowie
Ale to nie jest temat na smutną uroczystość związaną ze śmiercią człowieka
Pozdrawiam
-
@Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
ale co to znaczy "posądził o złodziejstwo"? To przecież nie o to chodzi. PiS bronił usilnie subwencji dla partii z budżetu państwa kiedy akurat PO (tak ci "aferałowie") chcieli ją znieść. To kto lepiej się tu zachował? Nie mówię że PO to dobra partia ale one wszystkie gospodarują finansami państwa w podobny sposób. Różnice są kosmetyczne. Ale ZUS ma być, NFZ ma być, spółki skarbu państwa mają być, tony urzędników mają być itd itp.
Która z partii które rządziły przez ostatnie 20 lat zmieniła coś w tym zakresie? No prawda PO zmieniła zatrudniając dodatkowe 75 tysięcy urzędników zaś PiS zaniechało prywatyzacji. To są ich "zasługi".
pozdrawiam.
-
Pan Alex_Disease
Szanowny Panie,
Za rządów PiS, bezrobocie wynosiło 8%, dziś 13%. W przeliczeniu na złotówki, kosztuje to nas podatników ca 15 miliardów €. Zadłużenie państwa dziś jest o połowę większe niż za PiS, to też koszty w granicach 15 miliardów €.
PiS, obniżył podatki. Platforma podwyższa.
Koszty ubezpieczenia
przedłużenie wieku emerytalnego.
zmniejszenie refundacji lekarstw, obniżenie dostępu do lekarza
likwidacja szkół, przedszkoli, żłobków.
Straty nie do obliczenia.
To , że PiS ograniczał dziką prywatyzacje, jako cel w samym sobie , to dobrze. Dziś Jan Krzysztof Bielecki mówi o odkupieni "naszych" banków i PZU.
Szkoda, ze nie robił tego jak był premierem.
Prawda jest taka! Medialny chłopak Tusk, który ćpał, pił na rowie wino marki wino, jest swoim chłopakiem. Piłkę kopie, chędoży co się da.
Rezultat mamy muszkę i bieńkowską, które są zerem politycznym i ekonomicznym.
Wygrywa z dobrze wykształconym i dobrym politykiem Kaczyńskim, który nie jest człowiekiem medialnym. Nie ma prawa jazdy, karty płatniczej, żony, kochanki. Nie pije nie ćpa, na dziwki nie lata.
Niemcy w latach trzydziestych, kiedy Hitlerowi dawali władze, mawiali:
Wir scheissen auf Freicheit, Ein Volk, ein Reich, ein Führer
Podatki w Kraju Warty,Reichsgau Wartheland gdzie mieszkałem były o połowę mniejsze niż dziś vide JKM
Ukłony
-
@Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
1. bezrobocie za rządów PiSu było niższe nie dlatego że PiS się do tego przyczyniło tylko mieliśmy do czynienia z dobrą koniunkturą gospodarczą, która nie została należycie wykorzystana. Liczne zaniedbania doprowadziły do tego, że w okresie kryzysu zadłużenie poszło gwałtownie w górę. Resztę oczywiście dołożyła PO nieodpowiedzialnymi decyzjami.
2. PiS wraz z PO obniżyli PIT dalej jednak zostawiając progresję podatkową. Nie tak dawno słyszałem z ust byłych posłów PiSu że to był błąd.
"likwidacja szkół, przedszkoli, żłobków."
no i co w tym złego?
3. rząd PiSu zaniechał prywatyzacji na 2,29 mld złotych. To miało zostać zrobione według planu prywatyzacyjnego i o żadnej dzikiej prywatyzacji nie mogło być mowy. Widzę że Pan się średnio w tym orientuję.
4. wyczyny Tuska średnio mnie obchodzą. To co robił Kaczyński także choć warto dodać że w porównaniu do tych których tak zaciekle krytykuje jest mało znaczącym opozycjonistą, co to leżał pod pierzyną kiedy innych internowano. Zaś o Kaczyńskim najlepiej napisał prawdziwy konserwatysta Krasowski w Polityce w felietonie 'Kaczyński wirtuoz cudzych emocji'. Radzę przeczytać i wyciągnąć wnioski. A jak to nic nie pomoże odsyłam do wywiadu rzeki z Kaczyńskim jaki przeprowadziła lata temu pani Bochwic.
gwoli ścisłości nie popieram PO, zaś PiSu też nie. Obie partie są partiami socjalistycznymi.
pozdrawiam.
-
Pan Alex_Disease
Szanowny Panie,
Ludzie, którzy zwyczajowo nie mają racji, swoich interlokutorów starają się obrażać. Pan do nich należy. Dyskusje musimy zakończyć. Pani doktor Bochwic w jakimś sensie jest moja koleżanką, więc nie przepadamy za sobą.
Nie czytałem Jej wywiadu. Czytam blogi emitowane w Salonie 24.
Pozdrawiam
-
@Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
nikogo nie staram się obrazić. Zaś to czy mam rację czy nie, nie Pan o tym decyduje. Zwykłem uważać ludzi popierających PO, PiS czy SLD ludźmi bez poglądów. Bo można się raz czy dwa dać nabrać ale jak ktoś po tylu latach nie wyciągnął wniosków to zwyczajnie stwierdzam, że ten ktoś nie ma własnych poglądów tylko przejął już poglądy danej partii. PiS to ani prawica, ani lewica, ani centrum. Dziwadło takie. I Pan to popiera. Nie jest więc Pan ani prawicowcem, ani lewicowcem tylko fanem PiSu.
pozdrawiam.
-
@Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
a co do pani Bochwic to polecam ten wywiad z Kaczyńskim. Można się dowiedzieć więcej niż czytając ten śmieszny raport o stanie IV RP. Kaczyński cały czas gra, bo to nigdy nie był prawicowiec ale tylko taki elektorat udało mu się zagospodarować. Inny był już zajęty przez jego kolegów. Zaś serdeczny przyjaciel Jarusia Adam Michnik wspominał że Kaczyński mocno go rozbawił jak przefarbował się na chadeka bo znał go od lat i wiedział że Jaruś ma poglądy lewicowe jak zresztą całe tamto środowisko intelektualistów opozycyjnych.
-
@321
"Marną była poetką..."
Ta takim poetom przyznaje się Nagrodę Nobla? A może Waszeć jest ponad zaszczyty tego świata! Wesołek!
Piszę w lubczasopismach
-
23.05.2012 17:31
-
23.05.2012 11:27
-
23.05.2012 11:09
-
23.05.2012 11:09
Ostatnie notki
-
Jarosław Kaczyński - od bojkotu do kibica
Ciężko nadążyć za prezesem Kaczyńskim w jego wygibasach myślowych, tenże analityk bowiem, po tym jak jeszcze na...
23.05.2012 11:08 121 -
Polska ważnym partnerem dla Rosji
"Polska dla Rosji zawsze była i pozostanie jednym z najważniejszych partnerów" - informuje kremlowska...
22.05.2012 15:25 51 -
Miller kontra Palikot. Kogo na lidera lewicy wybiorą Polacy?
We wczorajszej notce rozprawiłem się z bezideową partią o nazwie Sojusz Lewicy Demokratycznej, ten temat będzie niejako...
21.05.2012 12:45 30
Moje ostatnie komentarze
-
Julia Tymoszanko mówi by nie bojkotować ale prezes wie lepiej? Wie że to pomoże Ukrainie?...
23.05.2012 17:51
-
Julia Tymoszenko nie życzy sobie bojkotu w jej sprawie. To ten news nie dotarł jeszcze do prezesa?
23.05.2012 17:50
-
nie wiem o co chodzi z tym "jednostronnym cięciem kosztów". To jakiś trik ekonomiczny? poza...
23.05.2012 17:49
-
toż to świetne wieści dla fanów PO. Mimo że większość społeczeństwa nie poparła...
23.05.2012 17:46
-
Cenckiewicz jest niewiele starszy ode mnie i on się za historyczne analizy w tak ważnej materii...
23.05.2012 17:04
Najpopularniejsze notki
-
Smoleńska fantastyka naukowa
komentarze: 438
-
Europa głucha na wołania PiS
komentarze: 220
-
Smoleńska relikwia
komentarze: 196
-
Profesor Balcerowicz: bez pracy nie ma kołaczy
komentarze: 184
-
TV Trwam: trampolina dla PiS
komentarze: 176
Aktywne dyskusje
-
Jarosław Kaczyński - od bojkotu do kibica
komentarze: 121ostatnio: BALT5
-
Polska ważnym partnerem dla Rosji
komentarze: 51ostatnio: FILIP MERYNOS
-
Miller kontra Palikot. Kogo na lidera lewicy wybiorą Polacy?
komentarze: 30ostatnio: BRADOLF PITTLER
-
Kawiorowa ideowość SLD
komentarze: 6ostatnio: ALEX_DISEASE
-
Dwa "Wesela" czyli Smarzowski zamiast Wyspiańskiego
komentarze: 27ostatnio: JAGG
Moje tagi
Ulubione blogi i lubczasopisma
- Lubomił Macar 11 20
- sylwia hetman 490 1397






Czy dopuszczasz taką możliwość?